Google AdWords

Hakukonemainonta

Google AdWords, Yandex Advertising, Bing Ads -hakukonemainonta

Hakukonemainonta eli hakusanamainonta on helppo ja tehokas tapa saada lisää näkyvyyttä netissä. Suomessa yleisin hakukone on Google, ja sen tarjoama vaihtoehto on Google AdWords. Muita vaihtoehtoja ovat Bing Ads ja Yandex Advertising, joka on yleinen Venäjällä. Kerron tällä sivulla Google AdWordsista, koska se on suosituin näistä kolmesta.

Google AdWords (sekä Bing Adsin ja Yandex Advertisingin) on tehokas, koska mainonnan voi kohdentaa tietylle kohderyhmälle. Esim. mainos voidaan näyttää vain tietyn ikäisille ihmisille, tietyllä maantieteellisellä alueella, tiettyinä viikonpäivinä tai kellonaikoina ja tietyillä verkkosivuilla.

Mainos voi näkyä esim. ylhäällä ennen luonnollisia hakutuloksia tai ruudun oikeassa laidassa, kun hakukoneeseen kirjoitetaan tietty hakusana tai -lause.

Esimerkki: Sinulla on Turussa sijaitseva kampaamo. Hakusanoiksi valitaan ”hyvä kampaaja”. Mainosalueeksi voidaan valita vain Turun seutu, ja silloin mainos näkyy vain Turun seudulla nettiä käyttäville ihmisille. Tällöin et maksa siitä, että joku Rovaniemellä klikkaa linkin auki – turhaan.

Paljonko Google AdWords -mainonta maksaa?

Google AdWords -mainonnassa on erilaisia hintastrategioita. Yleisin hintastrategia on se, että mainostava yritys maksaa vain siitä, että joku klikkaa linkistä, ja tulee sitä kautta verkkosivustollesi. Yhden klikkauksen hinta on noin 0,10 – 2 € / klikkaus. Hintaan vaikuttaa se, kuinka suuri kilpailu on hakusanalla, jota halutaan käyttää. Eli eri hakusanat ovat eri hintaisia. Ennen kuin määrittelee millä hakusanoilla haluaa mainoksen näkyvän, kannattaa ottaa selvää, ovatko ne sellaisia hakusanoja, joita potentiaaliset asiakkaat käyttävät. Mainoksen on tärkeää näkyä, mutta toisaalta turhien klikkausten välttämiseksi mainoksen ei tarvitse näkyä niille käyttäjille, jotka eivät ole todennäköisiä ostajia.

Toinen mahdollisuus on maksaa vain näyttökerroista. Tuhannen näyttökerran hintatarjous kannattaa valita klikkauskohtaisen hintatarjouksen sijaan, jos haluat että mainos vain nähdään ja tarkoitus on vain lisätä tietoisuutta brändistä.

Miksi hankkia Google AdWords -mainonta Consultron kautta?

Google AdWords-mainonnan voi ostaa suoraan Googlelta. On kuitenkin hyviä syitä tilata mainos ulkopuolisen asiantuntijan kautta, joka ylläpitää mainostiliä. Google AdWordsin toimintaperiaate on hieman erilainen kuin yleensä mainostilan ostamisen, ja sen ymmärtäminen vaatii osaamista ja aikaa. Voit säästää rahaa, kun mainos kohdennetaan oikein ja sen toimivuutta seurataan jatkuvasti.

Google AdWords on siitä erikoinen mainostamismuoto, että pelkkä raha ei ratkaise mainoksen saamaa näkyvyyttä. Hyvää sijaintia mainokselle ei välttämättä saa maksamalla enemmän. Mainoksen hyvään sijaintiin vaikuttaa myös mainoksen ja verkkosivun laatu. Tästä syystä kannattaa käyttää ammattilaisen apua mainonnan suunnittelussa.

Consultron palveluun kuuluu AdWords-tilin (tai Bing Ads tai Yandex Advertising)

  • käyttöönotto
  • asetusten määrittäminen
  • sopivien hakusanojen määrittäminen ja analysointi
  • päivitykset
  • mainoksen ja mainostekstien suunnittelu ja toteutus

Miten suunnitella hyvä AdWords-mainos?

Useat yritykset ovat suunnitelleet AdWords-mainoksensa niin, että kun mainosta klikataan, niin kävijä ohjataan nettisivuston etusivulle. Tämä saattaa joissakin tapauksissa olla toimiva ratkaisu. Monesti on kuitenkin suositeltavaa käyttää erityistä mainostamiseen tarkoitettua kampanjasivua, joka aukeaa kun AdWords-mainosta klikataan. Tällainen verkkosivu on nimeltään landing page eli landing-sivu eli laskeutumissivu.

Landing-sivun hyötynä on on se, että kävijä pääsee suoraan sivulle, josta hän on kiinnostunut. Esimerkiksi jos mainonnan kohteena on jokin tuote tai palvelu, ja asiakas ohjataan yrityksen etusivulle, niin hänen saattaa olla vaikea löytää tietoa juuri nimenomaisesta tuotteesta tai palvelusta, josta hän oli kiinnostunut. Kävijä turhautuu ja poistuu sivustolta, kun ei löytänyt etsimäänsä helposti. Landing page taas kertoo nimenomaan tuotteesta tai palvelusta, jota mainoksessa mainostetaan. Lue lisää landing-sivuista. 

Ota yhteyttä, niin suunnitellaan yrityksellesi hyvä Google AdWords -kampanja, jolla lisäät liikennettä verkkosivustollesi ja lisäät myyntiä!

Kysy lisää joko yhteydenottolomakkeella, sähköpostitse tai soittamalla!

sähköposti: info@consultro.fi (www.consultro.fi)
puhelin: (09) 2316 7374