Landing-sivu

LANDING-SIVU ELI LASKEUTUMISSIVU

Landing page, suomeksi landing-sivu, laskeutumissivu tai kampanjasivu, on verkkosivu, joka avautuu klikattaessa esim. Google AdWords -mainosta.
Se eroaa normaalista verkkosivusta siten, että se on keskittynyt vain yhteen konkreettiseen tavoitteeseen: saada mahdollisimman paljon konversioita. Konversioita voivat olla esim. rekisteröityminen, tilaaminen, ilmoittautuminen tms. Konversiossa siis tavallisesta kävijästä tulee asiakas
Laskeutumissivun pääasiallinen tarkoitus on kasvattaa yrityksen myyntiä.

LANDING-SIVU GOOGLE ADWORDS-MAINOKSESSA

AdWords-mainonnassa landing-sivu on parempi vaihtoehto kuin esim. verkkosivuston etusivu. Etusivulle saapuessa kävijä ei useinkaan löydä etsimäänsä vaan joutuu sivustolta erikseen etsimään haluamansa asian. Jos kävijä ei nopeasti löydä hakemaansa, siirtyy hän pois sivustolta. Landing-sivu taas tarjoaa kävijälle juuri sen tiedon mitä tämä halusikin. Sivulla esitellään juuri sitä nimenomaista tuotetta tai palvelua, jota hän etsii.
Google antaa näkyvämmän sijainnin AdWords-mainokselle – kaiken lisäksi edullisemmin – kun sivu jolle kävijä ohjataan on osuva. Google antaa laatupisteitä sivuille, joille kävijöitä ohjataan mainosten kautta. Kun landing-sivu vastaa mainostekstiä ja avainsanoja, se saa paremmat laatupisteet.
Jos landing-sivu ei ole hyvin tehty eikä vastaa AdWords-mainosta, mainos näkyy vain satunnaisesti tai ei juuri koskaan, mainoksen sijainti on huono ja klikkaushinta on korkeampi.
Hyvällä landing-sivulla saa siis lisää näkyvyyttä ja säästää rahaa.

HYVÄ LANDING-SIVU

Vinkkejä hyvän landing-sivun tekemiseen:
  • Pidä laskeutumissivu yksinkertaisena.
  • Sivulta tulee löytyä vain ja nimenomaan se asia, johon mainoksessa viitataan.
  • Kävijän tulee löytää sivulta helposti se mitä etsiikin. Kirjoita ydinasia/avainsanat pääotsikkoon ja tekstin alkuun.
  • Vältä turhaa tietoa, navigaatioita ja linkkejä, jotka vain vievät kävijän huomion pois halutusta tavoitteesta.
  • Suosi suoria toimintakehotuksia, esim. Tilaa heti! Rekisteröidy ilmaiseksi! Lähetä yhteydenottopyyntö!
  • Tee tilaaminen, rekisteröityminen tai yhteydenottopyynnön lähettäminen helpoksi. Tarkista että sivun tekninen toteutus on asiakasystävällinen ja kaikki toimii nopeasti.
  • Kerro tarjoamasi palvelun/tuotteen hyödyistä lyhyesti ja selvästi. Älä ole turhan vaatimaton kertoessasi hyödyistä.
  • Lisää sivulle muiden suosituksia, se herättää luottamusta. Asiakkaat usein pelkäävät uutta.
  • Valitse sivulle kuva (tai video) tuotteesta tai palvelusta. Se vaikuttaa tunteisiin enemmän kuin pelkät sanat.
  • Anna kävijälle mahdollisuus päästä helposti verkkosivustollesi eli laita laskeutumissivulle linkki verkkosivuillesi. Sijoita se kuitenkin sellaiseen paikkaan, ettei se vie huomiota itse asiasta.
  • Anna kävijälle vaihtoehto. Jos asiakas ei ole vielä valmis tilaamaan, anna hänelle mahdollisuus esim. ladata esite. Ostopäätös saattaa vaatia hieman pidemmän ajan.

Optimoi ja testaa landing-sivuja jatkuvasti. Kun parantelet sivua, myyntikin kasvaa.