SEO Hakukoneoptimointi

Jokaiselle verkkosivustolle kannattaa tehdä hakukoneoptimointi. Ainakin jos haluat lisää kävijöitä nettisivuillesi. Ja jos haluat lisätä myyntiä. Hakukoneoptimoinnin voi tehdä laadukkaasti ilman suuria investointeja.
Tilaa Consultrolta hakukoneoptimointi edullisesti!

Hakukoneoptimointi - ConsultroMitä on hakukoneoptimointi (SEO)?

Hakukoneptimointi (SEO eli Search Engine Optimization) tarkoittaa toimenpiteitä, joilla yrityksen nettisivut saavat lisää näkyvyyttä netissä. Nostetaan nettisivut hakutulosten kärkeen esim. Googlessa, Yahoossa ja Bingissä. Ensiksi valitaan tietyt hakusanat tai hakusanayhdistelmät, joilla sivusto halutaan löytyvän. Sitten muokataan sivusto sellaiseksi, että hakukoneet pitävät sivuja laadukkaina ja sillä perusteella nostavat ne hakutulosten kärkisijoille.

Yrityksellä saattaa olla hyvät nettisivut, mutta ongelmana on se, että kävijät eivät löydä niitä internetistä. Se on vähän sama kuin perustaisi hienon tavaratalon kauniilla näyteikkunoilla keskelle vaikeakulkuista metsää. Asiakkaita olisi, mutta he eivät tiedä kuinka sinne päästään. Samoin kuin tavaratalot ovat helposti löydettävissä, yrityksen internet-sivujen kannattaa olla mahdollisimman helposti löydettävissä ja hyvällä sijainnilla. Tässä auttaa hakukoneoptimointi. Toinen vaihtoehto on hakusanamainonta (SEM), esim. Google AdWords. Tästä palvelusta voit lukea lisää valitsemalla valikosta Palvelut -> Google AdWords.

Hakukoneoptimoinnissa keinoja on monenlaisia. Mutta käyttäen eettisiä ja hakukoneiden hyväksymiä menetelmiä, tulokset ovat pysyvämpiä.

Kannattaa muistaa, että optimoinnin tulokset eivät näy heti, vaan vasta muutaman viikon kuluessa. Vie jonkin verran aikaa, että hakukone, esim. Google, nostaa sivuston lähemmäksi kärkisijoja.

Hakukoneoptimointi – Mitä palveluun sisältyy?

  1. Hakukoneoptimointi aloitetaan sillä, että tarkistetaan minkälainen yrityksen verkkosivusto on tällä hetkellä. Millainen on sen tekninen toteutus, sisältö ja löydettävyys Googlessa.
  2. Tutustutaan kilpailijoiden nettisivuihin ja verrataan sitä niihin.
  3. Selvitetään yhdessä asiakkaan kanssa millä hakusanoilla sivusto halutaan löytyvän Googlesta. Consultro tekee hakusana-analyysin. Eli tarkistetaan jokainen haluttu hakusana, kuinka paljon sillä tehdään Google-hakuja kuukaudessa. Optimointia ei kannata tehdä hakusanoille, joilla kukaan ei etsi. Haku- eli avainsanojen tulee olla sellaisia, joilla potentiaaliset asiakkaat oikeasti etsivät Googlesta.
  4. Jos sivun tekninen toteutus on kunnossa, voidaan pelkästään muokata sivun tekstiä hakukoneystävällisemmäksi ja tehdä muita tarvittavia optimointitoimenpiteitä. Jos taas sivuston tekninen toteutus, esim. sisällönhallintajärjestelmä, on sellainen, että se estää hyvän näkyvyyden hakukoneissa, niin se kannattaa vaihtaa toiseen. Hyväksi havaittu sisällönhallintajärjestelmä on WordPress.
  5. Kun tarvittavat muutokset on tehty, tarkistetaan miten se on vaikuttanut sivustoon. Millainen on sen näkyvyys ja löydettävyys sekä kävijämäärät.
Mitä on hakukoneoptimointi - Consultro

Hammaslääkäri helsinki Stardent Oy

Hakukoneoptimointi voidaan tehdä kertaluonteisesti, jolloin sivuston sijoitus hakutuloksissa kyllä paranee. Optimointi kannattaa kuitenkin tehdä säännöllisesti, joka kuukausi, jos halutaan päästä aivan hakutulosten kärkisijoille ja pysyä siellä. Syynä on se, että kilpalevat yritykset parantelevat jatkuvasti nettisivujaan ja uusia yrityksiä tulee markkinoille. Myös Google vaihtelee jatkuvasti tapaansa järjestää hakutuloksia. Säännöllisesti tehtävässä optimoinnissa sijoitus kilpaililjoihin verrattuna tarkistetaan, tehdään nettisivuille tarvittavat muutokset ja jatkuvasti parannellaan sitä.

Huom! Hakukoneoptimoinnin tulokset eivät näy heti, vaan vasta viikkojen, jopa kuukausien kuluessa. Tämä johtuu siitä, että Googlella menee jokin aika ennen kuin se alkaa arvostaa sivuja.

Miksi yrityksen nettisivuille kannattaa tehdä hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi on tärkeä toimenpide, jotta potentiaaliset asiakkaat löytävät yrityksen nettisivut Googlesta. Jos yritystä ei löydy, kun asiakas hakee tietyillä hakusanoilla, ostaa asiakas tuotteet tai palvelut muualta.

Myöskin jos yrityksen nettisivut löytyvät Googlesta kärkisijoilta, se vaikuttaa myönteisesti mielikuvaan yrityksestä. Yritystä pidetään luotettavana ja menestyneenä.

Kauneuskeskus Helsinki

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Mitä on hakukonemarkkinointi?

Hakukonemarkkinointi on yleisnimitys internetissä tapahtuvalle markkinoinnille. Sitä voidaan tehdä pääasiassa kahdella eri tavalla. Joko hakukoneoptimoinnin (SEO) keinoin tai hakukone- eli hakusanamainonnan (SEM) keinoin.

Molempien tarkoitus on saada omalle verkkosivustolle lisää kävijöitä, ja sitä kautta kasvattaa myyntiä. Ideana on saada oma verkkosivu mahdollisimman hyvin näkyviin hakukoneissa, kuten Google, Bing ja Yahoo.

Mikä on hakukoneoptimoinnin (SEO) ja hakukonemainonnan (SEM) ero?

Monille on epäselvää mikä on hakukoneoptimoinnin ja hakukonemainonnan ero. Yksi merkittävä ero on se, että hakukoneoptimoinnissa näkyvyys saadaan teknisen ja sisällöllisen muokkaamisen avulla. Hakukonemainonnassa näkyvyys saadaan rahalla. Hakukoneoptimointi tuo tuloksia pitkällä aikavälillä, hakukonemainonta lyhyellä.

Optimaalinen lyhyen ja pitkän aikavälin näkyvyys sivustolle saadaan käyttämällä molempia keinoja.

Hakukoneoptimointi (SEO) vaikuttaa sivuston näkyvyyteen maksuttomassa toisin sanoen luonnollisessa eli orgaanisessa haussa. Optimoinnissa sivusto muokataan teknisesti ja sisällöllisesti sellaiseksi, että Google (ja muut hakukoneet) nostavat sen sijoitusta. Hyvin optimoitu sivusto on tekstisisällöltään laadukas ja monipuolinen. Sivuilla on kuvia ja linkkejä. Hyvin optimoitu sivu on mahdollista pitää hakutulosten kärjessä pitkään. Kaikki klikkaukset ovat ilmaisia.

Hakukone- eli hakusanamainonta (SEM) on maksullista. Sivustolle saadaan näkyvyyttä Google AdWords tai Bing Ads -mainosten avulla. Mainokset näkyvät maksuttomien hakutulosten joko ylä- tai alapuolella tai vieressä. Sivuston sisällön ja teknisen toteutuksen ei tarvitse välttämättä olla laadukas. Näkyvyys voidaan ostaa. Jokainen klikkaus maksaa mainostajalle. Turhien klikkausten välttämiseksi mainostaja voi kuitenkin päättää esim. millä maantietellisellä alueella ja minä viikonpäivinä mainos näkyy.

Kumpi sopii yrityksellemme paremmin, hakukoneoptimointi vai hakukonemainonta?

Valitse hakukoneoptimointi (SEO)

  • jos haluat, että sivustosi näkyy hakutulosten kärjessä pitkän aikaa
  • jos haluat, että sivustosi saa näkyvyyttä luonnollisissa hakutuloksissa
  • jos et halua maksaa siitä, että joku tulee sivustolle Google-haun kautta

Valitse hakukonemainonta (SEM)

  • jos haluat sivustollesi kävijöitä heti. Hakukoneoptimoinnin tulokset eivät näy heti vaan vasta viikkojen kuluttua.
  • jos et halua tehdä mitään muutoksia, esim. et halua lisää tekstiä sivustollesi. Hakukoneoptimoinnissa sivustolle tarvitaan laadukasta tekstiä. Muutenkin sivustoa on ehkä muokattava.

Voiko hakukoneoptimoinnin (SEO) tehdä itse?

Kyllä voi. Se vaatii kyllä hieman teknistä osaamista ja Googlen tuntemusta. Optimoinnin voi nimittäin tehdä väärin, jolloin sijoitus hakutuloksissa saattaa jopa laskea. Tapa jolla vuosia sitten optimoitiin sivuja, ei nykypäivänä enää toimi.

Kysy lisää ja pyydä tarjous! Voit lähettää tarjouspyynnön joko yhteydenottolomakkeella tai sähköpostitse info@consultro.fi